KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Tuesday, September 29, 2009

Cerita Petang Raya

Ok...saya akan citerkan serba sedikit citer hari raya saya...

tahun ini, adalah giliran saya beraya di rumah mertua saya...saya tak kesah..mmg sebelum kawen lagi saya dan asben dah bercadang utk mengunapakai sistem giliran...tahun ni turn asben, tahun depan turn saya lak...saya suka mcm tu...sebab kasih syg saya terhadap famili adalah sama...tak kira famili saya atau famili mertua...

dan ini adalah kali ke 3 saya beraya jauh dari mak dan abah saya...sobb..sobb..sobb..mmg sedih...!

pada jumaat tu saya masih bekerja seperti biasa..tapi atas ihsan pihak pengurusan..saya bekerja hanya separuh hari..atau istilahnye..time off..maknanya keje sampai kul 12.45 tengahari sahaja..tapi sebenarnya keje sampai kul 12 je..sebab 45 minit lagi tu..adalah masa utk bersalaman2 dan bermaaf2an dengan rakan seopis dan masa utk kutip duit raya dari my big boss..:)

ayat saya sama je pada semua rakan2 "selamat hari raya ye..maafkan b kalau ada gurau2 yg kasar, salah ckp dan halalkan makan minum b ye.." dan selalunya diaorg gerenti maafkan lah!

pastu saya bergegas bersiap nak balik sebab asben dah tunggu kat foyer...asben sampai bg msg, "cepatlah mama, kyra dah meragam dlm keta ni"...oowwhh..asben dah amik anak kat taska rupanya..terlepas le peluang saya nak jumpa pengasuh kyra...tapi takpe..pagi tadi saya dah ucap selamat hari raya...salah silap saya kat diaorg??? rasa takde kot!

hari tu jugak kami nak balik kg...mmg rasa tak sabar! balik je dari opis..cepat2 saya bersiap, siapkan kyra, solat dan kemas ape yg patut...asben lak time tu lak sibuk make up keta..basuh dan polish bagai! keta pun nak raya gak...!kul 3 petang camtulah..kami pun balik kampung....

dalam perjalanan ok-ok aje...jalan pun lengang..lancar...dan alhamdulillah kul 5.45 petang kami selamat sampai...

umah mak mertua saya masih lengang..rupa2nya famili saya adalah yg pertama sampai...

lepas berbuka..adik ipar saya lak sampai..mmm..umah mak mertua saya masih tak semeriah mana sebab adik ipar saya tu belum kawen...adik ipar saya tu sampai2 je umah ngadu sakit gigi..so, kami tak berbual pjg..cepat2 solat pastu zasss...ajak mak mertua saya shopping....giant! maknanya solat terawikh utk malam terakhir tu kami miss laaa...

esoknya...masa utk bersusah payah memasak rendang...saya mmg tak menang tangan kat dapur sebab saya adalah menantu harapan..(perasan!)..betul..tak caya pi lah tanya mak mertua saya...hal anak semua asben saya yg uruskan..dan kyra pun skang dah pandai main sendiri...sape2 pun boleh layan dia...ajak naik motor..lagilah dia suka!
ni aksi pengacau di dapur...erk..betullah..dia bukan buat kacau kat dapur..mmg keje dia mengacau rendang tu..
ni lah..famili kak nyah yg bertanggungjawab menyediakan ketupat pulut..sempat la gak saya tunjuk skill menganyam ketupat walaupun hanya 6 biji je..terkial2...maklumla..buat setahun sekali..mudah sgt lupa saya ni...
inilah adik ipar saya yg masih solo..dan sakit gigi tu...rajin dia menolong saya didapur...tapi dia masak 1 menu jelah..itupun lauk utk berbuka..saya risau kalau dia masak yg bukan2 sebab udang tu mahal..rupa2nya dia masak mmg best! udang masak tiram..cuma masin sikit la..
pendek kata boleh diharap la...

saya akhiri kisah petang raya saya di sini...jap lagi sambung entry utk pagi hari raya lak ye...


No comments: