KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Wednesday, September 30, 2009

Raya ke3...balik kampung saya...huhaaa...

tiada entry utk setiap hari raya ye..sama je raya nye...jalan beraya dan melayan tetamu...tu jelah citernye...!

jadi..saya terus ke entry untuk hari ke3...

seronok sgt..awal2 pagi saya dah bangun...kul 8 tepat mesti bertolak...

dari bota ke melaka...saya singgah dulu ke rumah saya di tg malim...itu adalah kelaziman sebab rumah saya adalah pertengahan diantara umah famili dan famili mertua saya...

begitu begini...kul 1 tengahari gak saya sampai melaka...saya bernasib baik sekali lagi..jalan sgt lengang...

sebelum sampai rumah famili saya bertalu2 msg dan call dari anak2 buah dan kakak saya..itu membuatkan saya sgt tak sabar...lantas naik angin..."iisshh, sabarlah..jap lagi sampai la ni...!" tapi saya tak kesah..saya tau diaorg semua tak sabar dgn kepulangan saya..sebab diaorg sayang saya..!

sampai2 rumah saya terus rehat..zzzzzz..letih sgt dok dlm keta..maklumlah..5 jam!

malam tu saya terus berjalan beraya..rumah bapa sedara saya yg duduk sebelah je dgn rumah saya..pendek kata hanya jalan kaki aje...!

pastu saya bawak mak dan abah saya ke rumah adik beradik abah yg lain...mana sempat jelah beraya malam tu..maklumlah..beraya dah malam...

esoknye..mak plan masak lauk kegemaran kami...peerrrgghh..ikan keli masak cili api dgn pisang muda...
mak dan abah saya membela sendiri ikan keli...so..gerenti bersih laa..utk lauk hari tu..kami tak kuar walaupun seposen pun modal utk beli brg mentah..semuanya ada disekeliling rumah saya...
itulah along saya...mmg tugas dia menangkap ikan keli...sebab dia pun yg makan byk..!
sidebab tu,,anak dialaa...
kyra yg menyibuk...jakun tgk ikan hidup mcm tu..bak kata adik saya...ikan meniarap...! itu sebab adik saya tak suka ikan tu..

pastu..tinggalkan dlm seekor dua ikan dlm kolah tu..lepas itu..mak dan abah saya kerah semua cucu dia pi amik air perigi utk isi balik air koleh tu tadi...
mak saya takde niat mendera cucu saya..dia saje suka2 tgk kecerdikan masing2...saya pun seronok tgk telatah mereka..
tengoklah dua org ni..ntah kemana2 dia bawak baldi tu..pi tgk kucing lak...lastnye..air pun terbuang mcm tu je..
geram tgk aksi sidebab tu...dah keletihan la tu...

walaupun kat umah sedara saya byk masakan dan jamuan hari raya...saya mesti makan sikit2 je..sebab saya nak balik umah..bedal masakan mak saya..mmg sedap...

Hari raya di kampung saya juga seronok...cuma tahun ni ada kelainan..selalunya saya jalan beraya hanya famili saya iaitu saya, asben dan kyra..tapi tahun ni saya beraya beramai2..ala2 konvoi gitu..itulah sebabnya tak sedar sampai ke Muar kami beraya...mak abah pun ikut..selalunya abah dan mak saya takkan join kami semua sebab sayang nak tinggalkan umah tu..yelah musim2 raya kan...risau gak kalau ada org dtg beraya..mak lak berpuasa...tapi tahun ni abah kata..."kalau dah takde rezeki nak jumpa, nak buat camne kan"...best laa..beraya camtu..

Hari raya ke 7 saya balik tg malim semula...sepatutnya saya balik raya ke 8 iaitu hari ahad tapi sekali nak hantar adik saya ke KLIA..so, saya terus jelah balik...lagipun risau kalau jalan jem kan...

dengan itu..berakhirla citer raya saya....seronok tak??? whatever la..janji saya seronok giler raya tahun ni...byk perkara yg buat saya seronok..berbunga2 lak hati ni...:)

No comments: