KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Wednesday, June 30, 2010

Detik-detik Kehilangan Abah

setelah 10 hari pemergian abah...baru hari ini saya ada kekuatan untuk meng update kisah arwah abah...detik2 dimana saya kehilangan seorang abah!

saya tidak pernah terfikir untuk buat entry mcm ni...dlm plan saya...entry akan dtg adalah kisah perkahwinan adik saya dan percutian keluarga di Pulau Kapas...tapi tak sangka...abah pergi setelah dia menyempurnakan segala amanah dan tanggungjawab terhadap anak2...termasuklah mengahwinkan adik saya..anak yg terakhir...elok je selesai kenduri 2-2 pihak..abah pun jatuh sakit...dan pergi meninggalkan segala2nya...

sebenarnya lepas je kenduri kawen adik..kami sekeluarga pergi bercuti ke pulau kapas...dgn tujuan nak rehat puas2 lepas penat kenduri 2 belah pihak...waktu percutian tu abah mmg happy...walaupun ada kalanya dia ngadu tak berapa sihat...

kami konvoi beramai2...dan kali terakhir saya salam dan cium pipi abah waktu dia sedar..adalah kat gerai menjual sata...di daerah Dungun Terengganu...

"abah, masuk je highway..adik terus masuk genting sepah..then tg malim terus tau.." kata saya sambil salam abah, cium pipi abah kiri dan kanan...

"ok-ok..abah terus KL dulu...tapi malam ni gak balik umah...baik2 jalan, pakat elok2.." balas abah...dan hanya memerhatikan saya melayan ragam kyra...

tak sangka...dan 1000 kali saya tak sangka..rupanya ityu pesanan terakhir abah kat saya...

15/6/2010...
mak call saya...bgtau abah warded...

'jgn risau...abah cuma sakit biasa je..dia berak darah..doc kata usus dia luka. insyaallah..takde ape"

mmg saya risau...tapi mak ckp keje la dulu..sebab saya baru je cuti pjg...nnt ape2 hal..mak akan call saya balik...

mulai haritu tu....sehari, naik 3-4 kali saya call mak, tanya keadaan abah...dan mak kata abah takde ape..beransur pulih...

18/6/2010
saya call mak...dan mak terus pass hp kat abah...

"jgn risau ape..abah ok..cuma abah lapar sgt..doc tak bg makan...dah 3 hari...masuk air je.."

saya nasihatkan abah.."dgrlah ckp doc.."...lepas borak dgn abah kat hp...hati saya sebak..kesian lak rasanya dgr suara sayup abah dari jauh...mmg tak sangka itulah kali terakhir perbualan saya dgn abah...

21/6/2010..pukul 1.30 pagi..
mak call saya...suara mak jauh...hanya dgr sedu tangis mak..

"apesal ni mak??"

"balik laa...abah kena sesak nafas...skang dah tak sedar"

berputar sekejap rasa dunia saya...kebetulan asben belum tido lagi waktu tu...terus je saya gegas dia balik kg...pegi hsp tgk abah..

jam 4.50 pagi saya selamat sampai kat hsp...wajah mak sayu...semalaman mak tak tido...kaki saya tak terasa pijak bumi..terus menuju tgk abah...

YA ALLAH....bagaimana boleh saya bayangkan betapa seksanya abah...dengan wayar sekeliling badan, tiup dihidung, dimulut...mesin...

"ini ayah awak???" dtg doc tanya kat saya dan saya megangguk

"pernafasan dia takat ini hanya dengan bantuan mesin, bila2 saja"....banyak sebenarnya ayat2 dari doc tu..tapi hanya tu je yg menangkap dlm fikiran saya...ayat yg mengesahkan abah sedang berjuang untuk hidup...

saya terus dekat kat abah, saya usap2 muka dia...sambil dlm hati berdoa..moga Allah bg saya sekali lagi peluang..untuk saya hidup bersama abah

Saya, mak, kakak dan abang saya lgsg tak rasa mengantuk..walaupun semalaman tak tido...kami silih berganti tgk abah...

"mcm mana doc, keadaan dia...?

"kritikal..tapi stabil..."

keadaan abah semakin hari semakin merosot...sehinggalah doc kata kadar jantung abah berdegup hanya 30 peratus...saya dah mula cemas...mula takut

kami pakat sama2, akhirnya adik saya perlu balik...mmg dr awal kami tak bgtau dia..sebab dia dok jauh..lagipun dia baru je balik..

paling tak disangka2....elok je adik saya sampai ke hsp..dan terus meluru kat abah...abah tiba2 bukak mata...dia pandang sekeliling dan memberi respon...sape2 saje yg panggil nama dia...dia angguk kepala...alhamdulillah..waktu itu..semua adik beradik saya ada menatap abah...

tak lama...hanya lebih kurang 3 minit aje abah bukak mata..kemudian dia kembali tak sedar..dan doc kata keadaan itu biasa berlaku...dan itu membuatkan saya tak syak ape2

rabu malam dan khamis malam...saya tido kat hsp..selang sejam..saya akan masuk jenguk abah..saya akan bacakan surah yassin...mudah2an dpt bg semangat kat abah..dptlah bantu abah mengurangkan kesakitan dia..bukankah disaat itu...hanya pada Allah tempat kita berserah???

tapi malam terakhir tu...hati saya tak sedap..raut muka abah dah mula nampak mcm kuning...tangan dan kaki dah keras dan sejuk...hati saya tak sedap...kebetulan malam tu ada nurse tgh bancuhkan susu utk abah...saya terus buat permintaan

"nurse, bolehlah bancuhkan susu tu dgn air zam2"...nurse tu senyum..dan dia ikut ckp saya...Alhamdulillah, lebih kurang segelas air zam-zam disalur terus ke perut abah...niat hati saya, mudah2an sejuklah badan abah dpt air suci tu..dptla ringankan kesakitan yg abah tanggung...

25/6/2010
tepat 5.30 pg...saya dikejutkan suara org menangis...keadaan sejuk tidur di ruang menunggu tu..ada kematian lg...mmg kerap betul suasana mcm tu berlaku..maklumlaa..wad ICU...kesudahannya antara hidup atau mati je....cepat2 saya bangun..tgk abah....alhamdulillah..bacaan pada meter itu tetap stabil mcm semalam...

dan dalam pukul 9.30 pg...mak saya sampai...dan malam itulah adalah malam mak tido dirumah..selama abah sakit mak tak pernah lekang dr abah..cuma malam tu..mak demam...sebab tu saya dgn kakak paksa mak balik umah

mak sampai bawak sarapan untuk saya...lepas makan, mak suruh saya balik...mandi....pastu dtg semula...

11.55pg
seeloknya saya sampai dirumah...saya dpt call dari adik....

"abah,.........abah dah takde!"

ya allah...saya pejam mata sekuat2nya..cuba memaksa diri menerima kenyataan...tangan dan kaki saya terasa sejuk...dan tak dpt ditahan lagi..saya terus menangis..meratap...dan meraung

asben dtg redakan saya..."ya allah abang,.......abah dah takde..!"....terduduk saya seketika.....
saya tarik nafas dlm2...cari kekuatan sendiri...terus bergegas ke hsp..

dlm perjalanan ke hsp airmata saya tak henti mengalir..wajah abah terbayang2...antara percaya atau tak..hakikatnya abah dah meninggalkan saya..tinggalkan segala2nya...

sampai je ke hsp...abah dah pun dibalut kemas..hanya wajah abah je yg boleh saya tatap...

"abah....abah...." itu je yg mampu saya ungkapkan dikala sendu dan airmata berlumba2 memaksa diri saya menerima kenyataan

baru malam tadi saya usap muka abah, sapukan air....cecahkan lidah abah dgn air...tapi skang...???? dan yg pasti...wajah abah tenang...takde lagi wajah menahan kesakitan, kepedihan..abah ibarat sedang tidur...tidur yg sgt lena...

saya perlu balik kerumah...menyediakan keperluan utk urusan pengebumian abah...terngiang2 di telinga saya...abah pernah mintak..kalau dia mati..biarlah segala2nya diuruskan di rumah....

dlm perjalanan kerumah...sayup2 saya dengar suara khutbah jumaat.....menambahkan lagi kehibaan, kesedihan dan tangis yg semakin pjg..

sampai je dirumah...jiran2, sedara mara...dah mula memenuhi laman rumah...mmg ramai yg dtg ziarah abah...

tepat jam 3.30 ptg..jenazah abah pun sampai...ramainye yg kerumun abah...semua syg abah...semua tak sangka abah dah takde..!

saya taktau mcm mana nak gambarkan perasaan waktu itu...saya nampak abang saya...saya kejar dia...saya pegang tangan dia..saya peluk dia...saya menangis atas bahu abang saya..."along, abah dah takde.."

dan paling saya kagum bila tgk ketabahan mak...mak mmg sedih..tapi dia ada kekuatan sendiri...dan mak jugalah yg menyempurnakan jenazah abah hingga ke ikatan terakhir...mcm yg mak selalu ckp kat abah saya...."saya akan jaga awak sampai bila2, kalau awak mati dulu..saya yg akan sempurnakan jenazah awak..."dan saya tau mak tak pernah bohong abah...mmg mak buat mcm mana yg dia ckp kat abah

sepanjang menguruskan jenazah...saya rasa arwah abah sgt bertuah...ramai betul jiran, sedara mara yg ziarah abah...dan paling menyayat hati bila tgk lebih kurang 50 org pelajar sekolah agama dtg bersama ustazah bacakan yassin pd abah...dan lepas selesai dikafankan...abah di sembahyangkan....Alhamdulillah.....lebih 60 org jemaah yg menyembahyangkan abah...itu rezeki abah...

dan perjalanan terakhir abah ke tanah perkuburan sgt mudah...cuaca sgt mendung...dan sesekali saya terasa ada gerimis yg jatuh kebumi...tapi sekejap aje....dan saya sgt bersyukur..inilah saatnya pengakhiran urusan abah di dunia....

saya sebagai anak...tak terdaya lagi menanggung kesedihan...tak terucap lagi dgn kata...tangisan lah yg menggambarkan segala2nya...

dikesempataan ini....saya dedikasikan ucapan terharu, dan terima kasih kepada seluruh ahli keluarga teristimewa, asben saya, abg ipar dan saudara mara semua yg telah melakukan yg terbaik utk abah...dan tak ternilai rasanya bila tgk asben sendiri menghantar jenazah abah sampai ke liang lahat...dan asben jugalah yg meletakkan kepala abah dan itulah yg terakhir bakti dia pada abah....

dan bila saya sampai dirumah..perasaan saya kembali bergolak...memaksa diri supaya menerima hakikat..saya kehilangan abah....untuk selama2nya...saya pasti akan menanggung kerinduaan yg takkan berakhir....

AlFatihah untuk arwah abah..HJ MOHD HASHIM BIN MOHAMAD 1942 ~ 2010


hanya seorang abah...terbaik dlm hidup ini..takkan ada galang gantinya....

5 comments:

mrs.hanibunny said...

b...takziah... aku tak tahu nak cakap macammana... dan aku faham apa yang kau rasa...

Al fatihah tuk abah...

MaDaM LiEzA said...

salam... moga bee tabah... moga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan yang beriman..
bee.. sebak ... menitis air mata aku baca n3 ko.. tp ko bertuah dapat temankan arwah di saat saat akhir....

Cik Yayang said...

Salam Takziah Dari Cik Yayang buat Aby sekeluarga..alfatihah...

joijoi80 said...

bee...takziah..sesungguhnya bee beruntung merasa kasih sayang abah sehingga dewasa....
]Sentiasa berdoa untuk arwah ..hanya doa anak2 pembekal untuknya...

moklong said...

takziah drp sy...sy turut merasai kesedihannya...semoga roh arwah ditempatkn dikalangan org2 yg beriman..