KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Tuesday, September 29, 2009

Hari Raya Saya

ok...tibalah entry di hari raya pertama saya..hari pertama jelah yg best nak citer pun..

pagi raya tu saya bangun awal...sayup2 dgr azan subuh saya terus tersedar...saya kejut asben saya..ajak jemaah utk solat subuh...sambil tu ingatkan dia..jangan lupa mandi sunat aidilfitri ye...

saya mandi dulu..terus siap2 utk solat..lepas solat...saya mulakan sesi ampun maaf saya dan asben..

" abang, b mintak ampun maaf..b byk buat silap dgn abang, halalkan makan minum b...dan terima kasih sebab jadi suami yg baik dan abah yg sgt sempurna utk kyra..dan bla..bla..."

mmg syahdu ayat saya pagi tu..asben pun nak nangis dgr saya ckp mcm tu...saya benar2 merendah diri pada asben agar ampunkanlah saya...asben pun sama...turut mintak maaf dgn saya...dan saya dengan rela hati memaafkan saje walaupun saya rasa asben takde salah dgn saya..ye betul! saya je selalu cari pasal dgn asben...

selesai segmen itu..saya capai hphone saya..saya dail no.telefon mak saya...saya menangis dgr sayup suara mak..."mak, selamat hari raya, maafkanlah segala salah dan dosa, halalkan makan dan minum..." pastu mak bg telefon tu kat abah lak...suara abah ckp hello je dah buat saya menangis...ayat yg sama..saya mintak ampun dan maaf..dan restuilah perjalanan kehidupan saya bersama asben..

selepas itu saya telefon abang sulung saya..."along, selamat hari raya, maafkanlah adik..bla..bla..bla.."

lepas tu saya call kakak saya...sama juga ungkapan saya...kerana itulah yg penting di hari raya..dan yg terakhir..adik saya call saya...

mesti uolls mesti pelik nape saya call sorang2 kan...sebab tahun ni semua turn raya di rumah mertua masing2..jadinya yg tinggal di rumah hanya mak, abah dan adik saya saje..

selepas itu saya cepat2 bersiap pakai baju raya...baju saya simple je..baju kurung je...pastu kyra pun bangun..siapkan kyra lak..then saya ke dapur sediakan air minum...dan saya tengok mak mertua, kakak2 ipar, abg2 ipar, adik2 ipar dan anak2 buah masing2 tengah bersiap2

selesai bersiap dengan pakaian raya masing2...minum pagi dulu..uuhh..lain mcm rasa perut...maklumlah..sebulan dibiarkan perut kosong pagi..mulalah mcm2 rasa ni..
mana sempat berposing...kita posing dulu...saya mcm biasalaa...tgh2 berseronok berkumpul semua ahli keluarga..tak lupa cari bahan utk entry2 blog saya...

selesai sarapan...mereka yang lain bersiap pi solat aidilfitri...saya tak pegi sebab susah nak bawak kyra..dan juga saya nak buat hidangan untuk tetamu lak..

dan selesai solat..sesi bersalam2an...takde pic disini sebab kami melayan hati masing2..memohon ampun serta restu mak mertua, memohon maaf dan memaafkan silih berganti...

selepas tu..kami semua terpaksa tutup pintu rumah..sebab nak melawat pusara arwah bapa mertua saya, pusara arwah fadzlin dan pusara arwah opah...
ni di pusara arwah Fadzlin...waktu ni sgt menyayat hati...ini adalah tahun yang pertama....
ish..ish..ish..budak2 sekarang tak takut kubur ye..saya dulu bukan kata nak main2 nak lalu pun saya takut...

selepas itu..terus ke pusara arwah bapa mertua lak..
takde pic di pusara bapa mertua saya sebab waktu tu saya dok kat keta..kyra dah tido...

selepas itu kami ke rumah sedara arwah abah..then...kami zassss ke kedai gambar...nak tangkap gambar sekeluarga di studio..bukan senang nak berkumpul mcm ni kan...
make up, touch up mana yg patut...famili mertua saya sgt sporting...sebenarnya kedai ni penuh..ramai yg nak bergambar sekeluarga di studio..tapi kami semua cool....rela tunggu...dan hasilnye...
adik beradik saya ada 7 org dan mak mertua saya ada 10 cucu...kiranya pic ni tak cukup gak la...ada sorang adik ipar saya beraya di kelantan...takpe, 2 tahun lagi kita snap lagi ye...
pastu..balik le rumah...tentu ada saudara mara atau jiran nak dtg raya kan...sampai je rumah saya tukar baju raya saya...sebab saya dok dapur..siapkan hidangan ape patut kan...anak2 buah lain semua jalan beraya...kumpul duit raya..tak sabar saya suruh kyra ni besar, boleh ikut sepupu2 dia..byk sikit dpt duit raya...
pic2 mereka yg keletihan...kesian kan...!

begitulah cerita raya pertama saya pada tahun ini...malam itu saya pegi umah mak sedara asben saya..diaorg buat majlis siap ada barbeque lagi..
dan kyra ni tak kiralah raya ke ape ke..bantal busuk ini sentiasa ada bersama...sukahatilah kyra...!


No comments: