KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Monday, November 3, 2008

Alfatihah untuk Fadzlin Basyirah

aku skang dlm usaha nak kumpul pic2 yg berkaitan dengan arwah fadzlin. Aarrgghh, sedih laaaa bila teringatkan dia..hari ni masuklah 20 hari Fadzlin meninggalkan kami semua...

Fadzlin, 5 thn..meninggal dunia jam 9 mlm di hsp ipoh...akibat sakit kanser buah pinggang...budaknye comel..tapi sejak sakit...dia jadi tak bermaya..budak ni kuat semangat...sejak dikenal pasti penyekit dia tu..doc kata dia dah takde harapan..fuuhh, bila kira2 balik..aku rasa bukan sekali dua dia koma tau...

Ini pic dia bersama adik beradiknya...Along, Angah, Achik, Fadzlin dan Icha...bila tengok balik pic ni..gerenti airmata aku mengalir...sedih sgt..tapi kebesaran Allah jangan ditandingi..biarpun Fadzlin pegi, mereka tetap ber5..dengan kehadiran Farish Aiman..

Inilah baby Farish Aiman..dia lahir 4 hari sebelum kematian Fadzlin..sempat jugak fadzlin melihat adik dia...

Dulu dia sangat comel...tengoklah rambut dia..dia suka berdandan..suka yg cantik2..suka berhias..
tapi..bila disahkan sakit..dia perlu menjalani pembedahan..rambut dipotong pendek..tgklah u all, pertama kali dlm hidup dia potong rambut..masam je muka dia kan...dia tak suka rambut pendek..tapi terpaksa..
Inilah ayah dia..Abg Asri, cool je abg asri ni..kalau aku kat tempat dia..mampukah aku sekuat dia..??


dari berambut pendek..akibat kimo..rambut dia gugur..dia semakin botak..inilah ibu dia..@ kakak ipar aku...manusia yg pada aku sgt tabah, cekal...aku tak dpt bygkan mcm mana dia berhadapan dengan semua dugaan ini...



Ini pic yg paling buat hati aku mcm kena siat2...aku sedih sgt tengok pic ni..korang bygkanlah seandainya takdir ini berbeza,..pastinya dia sempat kesekolah, dia sedang belajar ABC, 123, mengeja, mewarna, mengaji...
Aku ingat lagi, pertama kali dia koma..masa tu aku di Kuching, bergegas kitaorg balik sebab dgr berita dia koma..bila balik..aku tgk dia rasa mcm nak pitam je..tak sangka budak kecik secomel dia tu sakit hingga tahap tu...dan yg paling aku sedih bila dengar mak dia ckp..

"kakak, kalau ade sesape dtg ajak kakak, kakak ikutlah ye.."...korang gerenti sedihkan...tersentuh naluri keibuan aku..bukan senang mengandungkan dia, melahirkan, membesar dan bila sudah sempurna semuanya...dia terlantar begini..Menanggung kesakitan yang pastinya bukan selayak dia menerima kesakitan ini

dan inilah opah kesayangan dia @ mak mertua aku...dan mak mertua aku ini juga antara manusia yg paling bernilai di hati Fadzlin...insan inilah yg paling sabar melengkapi keperluan Fadzlin dan mak, percayalah...ini hanya ujian Allah, dan hanya Allah yang dapat membalasnya..


hah, ntah mcm mana aku jumpa jugak pic ni...puas aku cari..rasa2nya..inilah satu2nye pic kenangan aku dengan Fadzlin..


Fadzlin dengan suami aku...suami aku ni antara bapak saudara dia yg paling garang tau u all...kalau tengah2 nangis boleh senyap serta merta kalau uda dia dtg...tapi sejak fadzlin sakit..takde sape yg tergamak nak marah dia..sebab semua memahami cuma kami semua tak dpt merasai..


aku ingat lagi dengan pic ni..aku snap masa dia tengah nangis kesakitan..masa tu aku dan suami lawat dia kat HKL...aku belikan tudung tu, dia ckp dia nak pakai tudung mcm nabila sebab malu rambut dia dah botak..bila aku bawak, dia terus pakai..tersenyum simpul dia..maklumlah, budak suka melaram kan..dan aku mmg tak pernah menyesal belikan apepun kat dia ni..sebab dia seorang yg menghargai..kalau aku beli baju pun..dan-dan tu dia pakai tau..
pastu..ade nurse dtg panggil dia masuk bilik nak cuci kimo port dia tu...masa tu hilang terus senyuman dia..kesian dia...akibat kesakitan yg amat sgt..yelah, aku pun ngilu tgknye..dia menangis sakan..aku terpanggil untuk masuk bilik tu...dan hati aku sgt hiba..lantas aku snap this pic...


Aku amat memahamai naluri ayah dia..Abg Asri...mmg kelahiran dia amat dinanti2kan..manakan tak..dia anak perempuan sulung setelah anak sebelum ni semua lelaki..
tapi aku salute betul dengan abg asri...dia kuat semangat..riak muka dia..cool je..padahal..1001 masalah berkecamuk di pikiran...yelahkan..dia ayah, suami..ketua keluarga

Ibu dia..@ kakak ipar aku...ya allah...tak tertahan rasanya aku tgk kepayahan dia..berulang alik ke hsp..boleh kata hospital tu dah jadi rumah tangga dia..korang pikirlah u all...mcm mana dia nak concentrate jaga arwah..sedangkan 4 lagi anak dia kat umah..ntah mcm mana makan minumnye...

Tapi, terimalah hakikatnye...ini ujian Allah..hanya manusia yg tabah akan jadi makhluk Allah yg amat bertuah..sesungguhnya Allah maha adil..tentu ada balasan yg akan diberi..dan kini, Fadzlin sedia menanti di alam lain yg pastinya syurga tempat yang hakiki...

Pic ni di saat-saat akhir penderitaan Fadzlin..lihatlah kak ipar aku tu..tenang je..padahal.korang nak tau..dia tengah berpantang..baru 4 hari dapat baby baru...Ini semua ketentuan Ilahi..Fadzlin pergi setelah dia tahu...ibu, ayah, abang2nye, adiknye dan kami semua mendapat pengganti...

Fadzlin : Ibu, kalau adik pompuan, ibu letak nama Fatihah Basyirah boleh tak??
Ibu : kalau lelaki
Fadzlin : mmmmm..Aiman..
Ibu : OK

Dan Fadzlin kini abadi disini..Hanya kenangan dan memori mengiringi perjalanan kami..


Buat tatapan kak nyah dan abg asri..entry ni b dedikasikan tanda penghargaan di atas pengorbanan dan kecekalan korang dlm menghadapi situasi yang amat pahit...namun, percayalah..korang adalah ibu bapa yg sgt bertuah..mempunyai anak2 yg akan membantu didunia dan di akhirat,,sesungguhnya korang adalah pilihan Allah...

4 comments:

Suki Cida said...

:( speechles... berjurai air mata aku ab... aku mmmg tak kuat kalau kena tengok sengsara budak2 ni... semoga di akhirat dia dpt berjumpa ibu dengan ayah dia...

Sedih sangat... al -Fatihah tuk dia...

neeziee said...

Al-Fatihah.

putera22s said...

Assalamualaikum... kali terakhir kami jumpa Fadzlin ketika mendapat rawatan di Hospital Kuala Lumpur. Fadzlin ceria ketika itu. Namun apakan daya setiap yg datang akan kembali kepada Nya. Didoakan semoga rohnya dicucuri rahman dan ditempatkan bersama mereka yg beriman. Amin . Dari kami sekeluarga Suhaimi Serdang Selangor

asry007 said...

innalillahi wainna ilaihirrajiun .. salam buat semua .. saya ayah kpd almarhumah fadzlin basyirah yg lebih mesra dipanggil 'kakak' .. hari ini telah genap sebulan kakak pergi meninggalkan kami semua .. terima kasih pd bee yg menghasilkan nukilan istimewa ini .. semmgnya kakak tetap berada dlm hati kita semua .. kami memohon pd Allah mberikan ganjaran pahala buat semua yg membantu kami sewaktu kakak dlm rawatan hingga kakak kembali kpdNya.. al-fatihah buat kakak ..