KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Friday, March 13, 2009

Bercuti ke Bukit Merah...last part..Batu 8, Tanjung Rambutan

sampailah ke part yg terakhir...
sebenarnya byk part lagi..mcm, ronda2 di pekan kuala kangsar, makan laksa kuala kangsar...dan pasal gerai limau barli...tapi takyahlah citer pasal tu semua takde pic...tak syok nak buat entry!

dan ini adalah entry yg paling menarik...berkenaan kenangan abah dan mak aku..buat pertama kalinya berdagang dan menyewa rumah..as husband and wife..di Batu 8, Tanjong Rambutan, Ipoh

sepanjang perjalanan tak habis2 abah citer pasal pengalaman lucu, sedih, manis sepanjang 7 tahun duduk kat sini...masa tu mak dan abah baru kawen...yg menarik perhatian aku ttg mak aku..dulu abah aku polis..masa abah aku keluar pi keje..mak aku berkawan baik dengan org cina..(mak aku pun keturunan cina) tanpa menyedari yg org cina tu sebenarnya komunis...nyaris2 mak aku nak dijadikan tebusan...gempakkan..!

lagi...pasal mak aku curik zink umah org...ni semua gara2 umah atap bocor...abah aku keluar berbulan masuk hutan..tahun 1970 zaman tu byk komunis lagi...yang bersembunyi kat hutan2..so, taktahan..mak aku sampai TERPAKSA curi zink dan repair sendiri...boleh ke aku jadi mcm mak aku..walhal anak tumpahkan air pun aku mintak asben mopkan...haiiipp..manja sgt!

dan byk lagilah citer2 kenangan diaorg..sampai sesekali aku dgr suara abah berubah...sebak..dan aku cuba menghayati...kalau aku pun..aku akan citer kat anak2 aku nnt kenangan aku susah senang kat tempat org...tapi taklah sesusah mak dan abah aku..!

1st, abah kata...ni mesti korang tak pernah tgk...
pagar keretapi....alahai..abah, ni takyah temberang lah..kat tempat aku pun ada...cuma skang je ditutup...dan jgn taktau..masa aku mula2 masuk keje kat sini...kalau punch card aku merah..inilah alasan utama dan munasabah...= keretapi lalu...ok stop2..bukan nak citer pasal aku..ok...stop!
dan keretapi lalu...anak buah aku..si amad tu terjerit2...
amad : "tengok-tengok...keretapi laa....fuuyyyooo...live ni org tgk keretapi lama bergerak"
kakak : "ko tak pernah tgk ke..kat KL kan ada"
amad : "KL tu LRT, STAR..mana sama..keretapi ni amad tgk dlm buku je...uda..tangkap gambar tu..nnt masuk dlm blog uda"

aayyoooo...amad...u bikin spoil la...tapi takpe..layan jelah...
inilah rumah pertama mak dan abah aku duduk...abah kata dulu pun rumah ni dah usang..skang ni apetah lagi...rumah ni hanya ada ruang tamu dan satu bilik..dapur dan bilik air semua adjust kat luar je..
pemandangan rumah ni dulu cantik..berhadap dengan gunung...tepi2 jalan penuh pokok ubi dan paku pakis...skang takde dah...yg ada cuma...
gunung ni je...gunung ke ni..mcm bukit je...tapi takpe..abah kata dulu tinggi dan besar...tapi dah byk berubah skang ni...jalan pun dah jadi 2 lane...dah sibuk...nak buat mcm mana..masa berubah segalanya...

dan aku biarkan abah dan mak mengimbas nostalgia yang sangat berharga...dan diaorg terus berkongsi nostalgia tu bersama kami semua...

perjalanan kami tamat di tanjong malim...sampai umah aku kul 5 petang...lepas abah mak mandi, solat dan makan..diaorg gerak balik hari tu gak...aku harap percutianserba sederhana ni boleh buat mak abah dan famili kakak aku rileks dan enjoy...!

3 comments:

Suki Cida said...

wow... kenangan paling berharga... ada lagi umah tu kan... ada ke org duduk atau dah kosong? fuyooo mak ko sangat gigih... nampak eh kesusahan diorg dulu... and as anak kit apatut hargainya...

ko mmg manjakan... kalau laki ko polis aku confirm dia tembak ko... hahaha... aku baca punn sebak... best! aku ni sensitip sikit...

MahaSayang said...

rumah tu ada org duduk..tapi tak terurus...katanya org bujang...

aku manja..??? sebab tu aku tak cari polis..hahahha

Faradilawati said...

mmg syahdu la dengar cerita ko nie B. Syukur kite masih boleh lagi dengar cerita2 kenangan ibu bapa kite kan. Aku pun kalao ayah ngan mak aku ungkit pasai kisah2 lama nie mmg nak menitik ayo mato... tp tahan je la. Aku mmg suka dengar cerita kesusahan org2 dulu.. sbb ble jadi pengajaran dan penguat semangat untuk hidup :D