KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Monday, June 29, 2009

Pemergian Qaid....

Ini adalah n3 yg paling istimewa...untuk ujie, azrol dan famili...izinkan aku berkongsi perasaan sedih ini...situasi ini amat sukar dilalui...

Sabtu, 1.15 pagi....
aku tak tido lagi...sambil2 plan ape nak buat hujung minggu dgn asben dan menonton Tv...aku terima msg dari ujie..."b, anak aku dah takde"

aku rasa tak keruan, rasa sedih dan simpati datang tiba2...terdetik dlm hati..."beratnye dugaan Allah bagi pada ujie dan azrol..."

tapi aku tahu diaorg kuat semangat...meredhakan pemergian Qaid adalah perkara yg tak pernah terlintas dlm fikiran...betul2 aku tak sangka!

Subuh2 asben dah kejutkan aku..ajak tgk arwah dgn harapan dptlah memberi kekuatan pada ujie dan azrol...asben pegi dulu menziarah arwah dan aku masih dirumah menemankan kyra yg nyenyak tido...dlm 30 minit lepas tu asben balik...

"sayunye tgk jenazah...senyum je..suci, bersih"...aku jadi cemburu...bertuahnya ujie dapat dugaan ini..biarpun berat aku yakin ada hikmahnya...

aku cepat2 bersiap..aku taknak ketinggalan saat ini...at least aku tau...malaikat sentiasa mengiringi jenazah..yg suci itu...

sampai2 dirumah ujie..ujie dan azrol dah bersiap2 nak bertolak ke Tg Karang, umah famili ujie..Qaid sudahpun lengkap dikapankan...arrgghhh, aku terlepas peluang nak meratapi wajah suci itu...aku hanya sempat mengusap tubuh Qaid beralaskan kain kapan...jenazah akan disemadikan di sana..aku nampak kelibat ujie..hati aku mcm disiat2...ujie dah tak mcm yg aku kenal.....

aku peluk ujie...aku dgr ujie menangis dan tanpa disuruh air mata aku mengalir laju...takde perkataan yg mampu aku luahkan selain dari..."sabarlah jie...!"

saat ini aku meletakkan diri aku sebagai ujie....Bagaimana seorg ibu yg mengandung dan berjaya melahirkan anak...kini kehilangan anak itu...ape perasaan yg dilaluinya...bagaimana hari2 selepas ini tanpa Qaid....terpaksa berpantang tanpa Qaid...melihat pada brg keperluan untuk Qaid, hadiah2 yg diberikan dan selama mana ucapan tahniah bertahan selama 26 hari dan bertukar menjadi takziah untuk selamanya...

Aku antara jutaan wanita yg mmg mengharapkan anak sebagai harta yg kekal..kekal didunia hingga di akhirat...tapi pemergian Qaid membuka mata...TAKDIR ALLAH menentukan segala2nya...BERUSAHA selagi ada daya dan berharaplah selagi ada HARAPAN...

Alangkah indahnya andai pemergian Qaid hanya mimpi saja...esok..bila matahari mula memancar, qaid masih dlm kandungan...dan tentu Qaid dijaga serapinya selagi belum dilahirkan sampailah dia hadir di muka bumi Allah...aaarrrgghh...alangkah indahnya kehidupan...tapi KUASA ALLAH tiada tandingan,...DIA memberi dan bila2 masa juga DIA berhak mengambilnya semula...sebagai hambanya...kita perlu redha..

Disaat aku begitu menantikan cahayamata, pemergian Qaid meluluhkan lagi rasa pilu dan hampa..biarpun Qaid anugerah istimewa untuk ujie dan azrol, tapi aku juga merasakan perasaan itu..tak dinafikan ujie sgt bertuah sekurang2nya dia sempat merasa pengalaman mengandung dan melahirkan Qaid...dan Husna Qaisara ada disisi...mmm...aku sepatutnya redha...Redha dengan ketentuan ILLAHI..

Ujie, bersyukurlah dengan kehidupan hari ini...paling tidak pun ko masih memiliki anak didunia , dan ada Qaid yg akan setia menanti ko di pintu syurga...pinjamkanlah aku ketabahan dan kecekalan ko pada aku...kerana ko memiliki pengalaman yg sgt berharga...aku hanya mampu memberikan kata-kata semangat tapi untuk aku menempuhnya sendiri...aku tak pasti adakah aku boleh menerima kata2 itu...

Diwaktu aku menaip entry ini, airmata aku menitis laju..biarpun puas aku tahan tapi tak terdaya rasanya perasaan ini disekat2...mungkin kerana aku ikhlas bersimpati atau aku merenung nasib aku yg belum pasti...

Untuk anakanda Qaid....dirimu terlalu suci, sayang....hadirlah dalam mimpi2 abah dan ibumu...agar rindu mereka terubat biarpun hanya seketika...

Alfatihah!


4 comments:

Suki Cida said...

sewaktu aku di uji tentang kandungan aku tak kuat, aku dah rasa sangat kecewa sangat... kesedihan yang aku tak dapat nak bendung... apatah lagi bagi ibu yang dah lihat anak yang di lahirkan dan dia jaga tuk berpa hari... sungguh ujian tu berat tuk di lalui...

aku tak sanggup nak baca entry ko ni sbb aku terasa sedih sangat dan dpt rasa apa yang kawan kau lalui...

takziah atas pemergian anak dia... semoga dia terus tabah... ada khimah di sebaliknya ni semua...

Hasra_Razali said...

Takziah utk sahabat MahaSayang..
TErsentuh tatkala membaca entry ini..Berdiri bulu roma...Ssugguhnnya dugaan itu sangat kuat...:-(

ijad said...

sedih...apa boleh buat kan...alfatihah

fealize_eleanoer said...

huuuu..

:(

saya pon ade baca n3 tu kat blog cida.sgt sedih.

alfatihah utk Qaed.amin!