KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Thursday, September 3, 2009

Aku, puasa dan masak!

takde ape nak citer sebenarnya...kebosanan menguasai diri terlampau ya amat...

erk..nak citer kat korang...hari ni dah 13 Ramadhan kan...maknanya dah 13 hari berposa...AKU MASIH BELUM MENJEJAKKAN KAKI KE PASAR RAMADHAN...hebat kan..!

KENAPA??? banyak sebab nape aku tak pegi sana..erk...silap..bukan tak pergi tapi belum pegi...maknanya akan pegi gak la nnt...! pertamanya...tekak dan selera ni masih nak makan masakan yg aku masak sendiri..mcm2 hidangan aku reka...

2 hari lepas...aku masak sop ikan merah dengan sayur kangkung goreng belacan

kelmarin...aku masak asam pedas ikan kembung dengan sayur kobis goreng

semalam...aku masak kobis masak lemak putih, sambal goreng ikan bilis dan sotong goreng

hari ni..?..cdg2 nak masak tomyam campur dengan ikan bakar

esok..?..sop sayur , sambal udang dgn ikan pekasam....

alhamdulillah...masakan2 mcm ni mmg ringkas tapi cukup menyelerakan asben...

bila kaji2 balikkan..aku rasa belanja masak sendiri lagi banyak dari beli yg ready made...tapi kepuasan tu...yg penting...! lauk pauk yg aku masuk terus jadi menu sahur tapi kalau beli...kul 10 mlm dah basi...mungkin lah!

tapi situasi ni bergantung pada mood aku..kalau rasa rajin..aku masak la..tapi bila sampai tahap malas tu...harus tunjuk je..

asben tak kesah..! dia ckp...kalau aku masak..dia makan..kalau beli pun dia makan gak...tapi sebenarnya aku tau..dia suka lagi kalau aku masak walaupun menu yg aku masak selalunya ikut selera aku!

ohye...selain menu2 tadi..aku selalu gak selang2 dgn menu lain mcm mee sop, mee kungfu, mee goreng, spagheti ataupun maggi...sebabnya aku dgn asben makan nasi adalah sgt sedikit..kul 10 gitu lapar balik...balik terawikh asben mesti cari makanan selingan mcm tu...

antara sebab lain nape aku belum pergi lagi pasar ramadhan adalah sebab (ni minded asben aku la) dia selalu takut2kan aku...

"mama, u nak pegi pasar ramadhan ke? tak takut ke org yg masak lauk pauk tu atau ape2 yg org jual tu..kena H1N1..kotlah..kan..!"

seriau gak aku dgr..bukan ape..aku ni penakut sikit bab2 sakit, masuk hospital, makan ubat...apetah lagi mati kan..! so, ku gagahkan jugak utk masak...penat2 sikit tu takde halnye...bulan puasa bukan alasan nak jadi pemalas kan....

tapi yg peliknye...asben selalu gak takutkan aku pasal H1N1 ni bila aku sibuk nak bershopping..tapi tang tu aku tak takut lak..nape yek???

jawapannye...mengada je lebih!

shopping...??? bonus takde....makanye......isshh, ntahlah!

No comments: