KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Thursday, August 5, 2010

40 hari pemergiaan abah

4 Ogos 2010....

dalam sekelip mata...rupanya dah 40 hari abah meninggalkan semua

tak sangka juga rupanya dah 40 hari saya melalui kehidupan dengan sarat menanggung rindu pada abah...

kdg2..tido malam saya terganggu..bila teringatkan abah...dan sentiasa mendoakan semoga abah hadir dlm setiap mimpi2 saya...

saya tahu...ini ketentuan Allah...tapi untuk melupakan kesedihan ini dalam sekelip mata adalah sgt mustahil..

setelah 40 hari abah pergi...perkara paling kerap saya lakukan adalah menghubungi mak...hanya mak yg memahami isi hati saya...

terus terang saya katakan..saya adalah anak manja abah...sampaikan gelaran dirumah saya pun dipanggil manja...saya masih ingat waktu saya mula2 dpt keje...saya bg abah rm200...untuk abah rasa duit gaji saya...

abah cium duit saya...abah kata..insyaallah..rezeki saya berkat dunia dan akhirat

lepas tu, abah ckp..dia taknak lagi gaji saya sebab dia mmg taknak susahkan anak2...

sejak saya keje..itulah saatnye saya duduk berjauhan dgn abah...boleh kata setiap hari saya akan call abah...kul 9 pg..dah jadi rutin abah duduk sebelah telefon tunggu saya call...pastu baru abah pi breakfast...

dalam sebulan..saya mesti balik kg...kalau saya tak balik..abah akan desak mak suruh dtg umah saya....begitulah rapatnye saya dgn abah....

tapi sejak 40 hari abah takde...saya call kul 9 pagi...saya dgr suara sayu mak...saya akan tanya..."mak, ada mimpi abah tak???"

mak mesti nangis...mak paham..saya rindu kat abah...saya pun kena paham perasaan mak...sebab mak lah satu2nya insan yg sgt2 terasa kehilangan abah...sejak abah pergi...saya mmg tak pernah mimpikan abah...walaupun berkali2 saya berdoa...agar abah dtg dlm mimpi saya...

40 hari lalu...waktu saya menemani malam2 terakhir abah...waktu abah tak sedar....waktu saya terbaring diruang menunggu di hsp...saya berdoa..moga abah dipermudahkan segala2nya...kalau ada peluang utk abah sembuh, jgnlah seksa abah dengan kesakitan itu..dan andainya masa abah untuk meninggalkan dunia telah tiba...saya merayu agar abah pergi dengan mudah

saya menangis kat sisi abah....mmg saya merasakan diri terlalu kerdil utk bantu abah...takde usaha lain selain berdoa, dan bertawakal utk abah

bila saya sampai umah dan dpt call dr adik yg kata abah dah takde, saya salahkan diri sendiri

kenapalah saya tinggalkan abah tadi...padahal sepanjang malam itu saya ada menemani abah

kalau saya tau itu malam terakhir saya dgn abah....saya takkan lepaskan walau sesaat detik hidup saya dgn abah...saya akan duduk sepanjang masa disisi abah...saya akan genggam tangan dia...saya akan usap wajah dia...saya akan lapkan badan dia..dan saya akan lakukan segala2nya utk abah...

tapi itu semua bukan kuasa saya...Allah dan menentukan segala2nya dan sebagai hambaNya..saya redha...

40 hari berlalu....hanya jasad abah je yg hilang dipandangan mata...abah sentiasa ada dalam sanubari saya....pesanan, nasihat dan semangat abah tetap bersama saya.....

saya ingat pesan abah..."kalau keje buat betul2...keje lah rezeki kita...dah dpt duit jgn boros2...jangan tinggal sembahyang, doa pada tuhan...."

saya ingat nasihat abah..."hidup rumahtangga kena tolak ansur....kena pakat baik2, kalau ada telagah jgn berlarutan..."

saya ingat semangat abah..dan akan kekal dlm ingatan saya untuk selama2nya....

Al-Fatihah....

1 comment:

-: Fara_Lan :- said...

Kenangan abadi untuk setiap insan yg bergelar anak... tak tertanggung rindu ini bila mengenangkannya.. Tabahkanlah hatimu.. dan jgn lupa doakan kesejahteraannya di sana.. Alfatihah buat ayah B