KLIK...KLIK

hot...hot...hot..!

Thursday, September 29, 2011

Kyra warded 4 hari 3 malam @ Pusrawi

Salam uollss...

sori le byk2...aku still terhegeh2 nak update entry...entry nak buat..sumpah! mmg menimbun...

saat ni mmg aku sgt2 bz....bz dgn keje kat opis yg sedia maklum mmg takde masa bertenang skang ni....pastu...nak pindah umah lagi....tup2..kyra lak buat hal...demam tak kebah2....sampai warded...

mulanya kyra batuk selsema mcm biasa....seminggu tak setel lagi...batuk makin kuat...tiap2 malam gerenti 2-3 kali bgn...bila batuk muntah...batuk tak reda...terus demam lak....wokeh...kalau dah demam aku ada worry sikit laa..sebab demam adalah utk lawan penyakit lain...aku sure demam kali ni sebab batuk tu dah ada kuman...so, bawak lah pi klinik...

klinik mcm biasa, ubat demam, antibiotik semua kan....tapi demam melarat sampai seminggu....pegi lagi klinik...pastu takleh biarkan...aku bg je antibiotik tu...

hah ko! hambik!!!!!!!....3 kali je makan antibiotik tu...dia cirit birit non stop...terus hilang selera makan...minum susu pun takmau...tapi heran dia tak lembik! mcm biasa je...jumpa basikal...dia kayuh, jumpa playground dia jumping around...bila tgk dia tak mintak susu atau air...aku paksa minum air masak....

bila dah cirit, tak makan minum...sape tak risau kan...kuar masuk klinik ntah dah bape kali...lastnye mintak je surat reference dr...alang2 kyra ada insuran, teruslah kitaorg berdesup ke pusrawi...

pic ni bukti dia tak mcm org sakit...padahal..selang 5 minit merengek sakit perut...


lepas sengih2..cuak sekejap tgk hsp...


sampai hsp..terus ke emergency....doc terus suh masuk wad....masuk air dlm badan...doc ckp dia dah hilang byk air dlm badan...bila tak makan tak minum tu lagi bahaya....


ni adalah kali pertama kyra warded...even masa baru lahir pun....dia takde kuning melampau sampai kena tahan wad...


apelagi...meraung sekuat hati la dia bila kena tu......sayunyeee hati tgk...aku lak lembik lutu tgk...tambah sayu hati bila dia meraung asyik sebut abah.....huhuhu...tak panggil mama pun.....huh!


so, lepas ni korang takyah argue ape2..apesal pic aku takde spjg 4 hari 3 mlm di pusrawi yee....mmg dia nak abah dia jee...tapi malam dah takde pilihan, mmg ibu yg kena jaga anak...terpaksalah kyra redha...hahahaha


sebelum masuk wad, doc suh pilih doc pakar mana yg kita nak utk rawat kyra...aku tak kesah sebab 4 doktor yg ada semua level pakar....mana2 pun boleh...so, kyra jadi patient dr.kamarudin...oklah, doc tu lembut je orgnyee....mmg dah ditakdirkan dia jadi doc kanak2...sesuai sgt..!

nasib baik ada chanel disney...taklah kyra bosan....


bila masuk je...diaorg terus amik ujian najis tu...bawak makmal...adusss...aku cuak...satunye mcm kes besar lak kan..sampai ada lab test bagai ni....ke2nye...dahlah aku masuk jumaat...dah petang...kompom2 le sabtu ahad lab tak bukak...kompom 4-5 hari dok hsp....huhuhu...nangis! terus tanya nurse...dia kata takyah risau ape2..makmal 24hours...test kena buat sebab nak tgk jenis kuman yg ada...so, dptle dorang bg ubat yg sesuai...utk discharge ward pun takyah risau...sabtu ahad pun boleh discharge..asalkan anak sihat!!!

bila dah buat test najis tu..kompom le kyra allergic antibiotik yg dia makan sebelum tu....dgn sekali je ubat antibiotik yg doc bg dia terus baik...doc ckp...antibiotik yg dia makan sebelum ni tak sesuai dgn badan kyra...bila antibiotik ni tak sesuai, dia boleh tukar jadi kuman jahat, tu yg jadi jangkitan kat usus....waaahhh..bahaya kan...aku pun mcm seram sejuk dgr...nasib baik cepat sedar! terus cerai talak 3 dgn antibiotik tu...huhuhu


tengoklah pic tu...walau sakit, semangat gak nak main....bawak le benda alah tu kesana sini...kesian betul....


nasib baik asben rajin melayan...nak harap aku...alahai...nak sorong benda alah tu pun aku dah lembik lutut...ngilu rasa semua ada...


sebab kyra nak abah dia sentiasa...asben rela jelah...dia pun risau lebih...dia dok wad sampai kul 12 malam...kul 7 .30 pagi esok tu dah terpacul dah...takpe ye bang....ayg hari2 doa abg cepat2 jadi kaya...kalau anak demam, kita amik wad single room...abg takyah susah2 balik...dok je wad sepanjang masa jaga anak ye....heheheheheh

persoalan pic dibawah, sape sakit lagi teruk...org yg sakit tak berselimut, yg menjaga lak...ober...


wad yg kitaorg dok ni pun dah selesa dah...amik bilik berdua...apepun, air 5 botol gak masuk dlm badan...


bila kyra dah tak berak lagi...dah tak demam...dah mula nak minum susu, doc pun bagi kuar wad....lega tul kyra masa ni...kalau tak, tiap kali doc atau nurse masuk bilik...dia mesti merayu2......"bg la yaya balik..yaya nak pegi tesco"...hik3...kantoi la kyra ni....

oklah, 4 hari 3 malam...bertambah lagi pengalaman aku sbg mama...jaga anak dlm wad...huh, mcm2 perasaan ada...apepun, tq prudential......

1 comment:

joijoi80 said...

anak abah kyra yek... xper jgn sedih janji anak sihat.. besar2 nanti sure jd anak imama